onsdag 9 maj 2018

Tisdagen bland stadens blommor och tågväntande folkmassor

Foto: Astrid Nydahl

Vi hade bestämt oss för en ovanlig eftermiddag i Tivoliparken, Kristianstads finaste, som ett alternativ till kustresorna. Kaffe och croissant inhandlades. På väg ner i parken mötte vi två tonårsflickor som båda sa: "Vilka fina hattar ni har!", så vi tackade förstås och sa att de var så söta och fina. Men tror ni vi hittade en parkbänk att sitta på? Den närmaste fanns på lekplatsen, så det blev till att eftermiddagsfika bland sommarglada barn.


Vi kom med bussen från Viby in till Centralstationen vid 15-tiden. Jag snappade genast upp högtalarsystemet som meddelade vilka tåg som var inställda och vilka som var försenade. Ett tåg mot Malmö som skulle ha avgått vid 14-tiden förväntade gå 16.00.


Skärmdump Skånetrafiken tisdag klockan 17:01
Så var det förstås inte alls. I själva verket låg vid 17-tiden nästan all tågtrafik i Skåne nere. Och den skulle återupptas tidigast klockan 19.00. Ingen strömförsörjning alls på stambanan vilket påverkar all trafik söderut och därmed också till Malmö-Kastrup-Köpenhamn. Så ser vårt nya Sverige ut. Sedan länge är tågtrafiken i Skåne och över Öresundsbron ett stort skämt. Varför är det så? Den statsbudget som finns att tillgå har inga "gräddfiler" för landets kommunikationsnät. Pengarna ska, som det heter, "räcka till mycket annat". Den inställningen påverkar det mesta i vårt arma land, från skolorna till sjukvården. 

Tågtrafiken förfaller mer och mer för varje dag. För första gången har jag bestämt mig för att inte köpa ett sommarkort på Skånetrafiken, det vi här annars använt för alla våra rundresor i landskapet och över till Köpenhamn. Det är slut med det. Lite rädd om sitt förstånd bör man vara. Nu plockar jag fram min fina cykel som stått gömd i ett gammalt stall medan jag återhämtat mig från två operationer under åren. Kan jag börja cykla igen - vilket jag hoppas - är en väsentlig del av ordningen återställd.

Här fanns en intressant ruta om vilka stationer som påverkades av stoppet i Skåne, Småland och Blekinge:

Hyllie, Burlöv, Eslöv, Hjärup, Höör, Lund, Malmö, Stehag, Stångby, Sösdala, Triangeln, Tjörnarp, Åkarp, Örtofta, Hässleholm, Kalmar, Alvesta, Diö, Emmaboda, Gemla, Hästveda, Hovmantorp, Killeberg, Lessebo, Nybro, Osby, Smedby, Trekanten, Vislanda, Växjö, Älmhult, Örsjö, Bodafors, Lammhult, Moheda, Stockaryd, Sävsjö, Nässjö, Karlskrona, Bräkne-Hoby, Bromölla, Kristianstad, Fjälkinge, Karlshamn, Mörrum, Ronneby, Sölvesborg, Vinslöv, Önnestad, Helsingborg, Dösjebro, Glumslöv, Gunnesbo, Ramlösa, Häljarp, Kävlinge, Landskrona och Rydebäck.


1 kommentar:

Stefan Lundin sa...

Kan man säga att ett lands hälsotillstånd avspeglas i hur kommunikationer och infrastruktur sköts?